Урок-тренінг з основ здоров’я Тема: Формування негативного ставлення до куріння та алкоголю. Практична робота. Моделювання ситуацій відмови від пропозицій, що можуть мати негативні наслідки.


Урок-тренінг
 з основ здоров’я
Тема: Формування негативного ставлення до куріння та алкоголю.
Практична робота. Моделювання ситуацій відмови від пропозицій, що можуть мати негативні наслідки.
Мета:
Формувати ключові компетентності: вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); здоров’язбережувальну компетентність (виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя; розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки і приймати рішення відносно ситуації, виховувати в учнів здатність протидіяти небезпечним пропозиціям); соціальну компетентність (вчити дітей продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу, пізнавальну активність).
Формувати предметні компетентності: поглиблювати знання учнів про згубну дію на здоров’я людини алкоголю та тютюнопаління; вчити дітей способам  відмови від небезпечної пропозиції.
Обладнання:  записи веселих мелодій для руханок, інформаційні картки, наочний матеріал.
Хід уроку-тренінгу
І. Вступ
1. Привітання. Емоційне налаштування на тренінг (у колі)
Учитель.
Добрий день, малята,
Хлопчики й дівчата.
З давніх пір і понині
Кажуть у нас в Україні:
«Здоровенькі були!»
Посміхніться один одному та побажайте здоров’я!
 Гра «Це здорово!»
– Пригадайте, які ви маєте корисні звички, що допомагають вам зберігати та зміцнювати своє здоров’я.
Усі стоять у колі. Посередині учень називає корисну звичку. Усі схвалюють (показують великого пальця і говорять: «Це здорово!»)
2. Оголошення теми уроку-тренінгу
Учитель. Спробуйте самостійно визначили тему нашого уроку-тренінгу. Для цього ви повинні визначити що у мішку. (Сигарета, рюмка ,  шприц)
(Припущення учнів)
Учитель. Ваші припущення абсолютно вірні. Сьогодні ми розглянемо з вами, яку згубну дію на здоров’я людини мають тютюнопаління та вживання алкоголю. Ми з’ясуємо, як запобігти вживанню тютюну та алкоголю, та змоделюємо ситуації відмови від небезпечної пропозиції.
3. З’ясування очікувань школярів
Тим, хто вважає, що наш урок-тренінг буде корисним, пропоную пострибати на місці на правій ніжці.
Тим, хто вважає, що на тренінгу буде цікаво й весело, пропоную пострибати на місці на лівій ніжці.
Тим, хто вважає, що знання, придбані на тренінгу, допоможуть у житті, пострибайте на місці на двох ніжках.
– Хто не пострибав жодного разу? Чому? Які ваші очікування від нашого тренінгу?
Діти розташовуються на стільчиках у колі.
4. Прийняття та обговорення правил роботи
Наші правила: бути доброзичливими; бути дисциплінованими; бути чесними; бути активними; не перебивати один одного; поважати думку іншого; не засуджувати.
ІІ. Основна частина
«Коло ідей»
Спробуйте пояснити цей малюнок. Що означає таке зображення? (Боротьбу людини із «зеленим змієм» (алкогольною залежністю).



«Мозковий штурм»
– Як ви гадаєте, чому алкоголь називають «зеленим змієм»?
(Приймаються всі версії. Без коментарів записуються на дошці. Потім обговорюються. Можливі версії: алкоголь небезпечний для людини, як змія; алкоголь має, як і змія, смертельну отруту; як і із змією, з алкоголем важко боротися тощо)
Учитель озвучує свою версію:
Походження алкоголю пов’язують із рослиною хмель. У давнину із хмелю варили п’янкий напій. Сьогодні варять пиво з додаванням хмелю. Якщо поглянути на хмель у період його цвітіння, то рослина з високим, гнучким стеблом, яке в’ється, і з шишечками нагадує лускате тіло зеленої змії.

Інтерактивна вправа «Навчаючи – вчуся»
Хід. Учням роздаються картки з короткою інформацією про шкідливий вплив алкоголю на здоров’я людини. Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Потім вони починають ходити по класу і ділитися своєю інформацією. Учень одночасно говорить тільки з однією особою. Необхідно поділитися з максимальною кількістю інших школярів і самому отримати якомога більше інформації.

Інформаційні картки
Обговорення отриманої інформації
       Чи може людина, яка систематично вживає алкоголь, бути здоровою і щасливою?  
Висновок
Основна небезпека вживання і зловживання спиртними напоями, особливо у підлітковому та юнацькому віці, полягає у виникненні алкогольної залежності, яка поступово переходить у тяжке захворювання – алкоголізм – і проявляється у необоротному ураженні всіх органів і систем. Алкоголіки стають байдужими до роботи, сім’ї, дітей та інших проявів людського життя.
Отже, людина, яка не здатна сказати «ні» зловживанню алкогольними напоями, стає на шлях, що може призвести її до деградації фізичної, моральної, духовної, соціальної і, врешті-решт, до загибелі.
Створення схеми «Як шкідливі звички впливають на здоровя людини?









Перегляд мультфільму про куріння
Колективна робота
Вправа «Склади прислів’я»
Хліб на ноги ставить,
розум – виходить.
Хто п'є до дна,
а горілка з ніг валить.
Горілка входить,
п'яниця – не людина.
Коза – не тварина,
там і сльози.
Де горілка,
тому не бачить добра.
Ключ:
Хліб на ноги ставить, а горілка з ніг валить.
Хто п'є до дна, тому не бачить добра.
Горілка входить, розум – виходить.
Коза – не тварина, п'яниця – не людина.
Де горілка, там і сльози.
Сонячна руханка
Робота з підручником  (у парах)
Прочитайте у підручнику про шкідливу звичку тютюнопаління. Знайдіть докази того, що тютюнопаління – ворог людини №1.
Учні демонструють виконання завдання, наводять факти, чому паління – ворог людини №1.
Гра «Вірю! – Не вірю!»
1.     Чи вірите ви, що паління – це корисна звичка? (Ні. Це шкідлива звичка).
2.     Чи вірите ви, що тютюновий дим містить понад 1200 шкідливих речовин, найшкідливішою з яких є нікотин? (Так).
3.     Чи вірите ви, що курці частіше хворіють на рак легень? (Так).
4.     Чи вірите ви, що повітря, яке ви вдихаєте, перебуваючи поблизу курців, містить стільки шкідливих речовин, як би ви самі викурили 2 цигарки на день? (Так).
5.     Чи вірите ви, що крапля нікотину викликає загибель усіх рибок в акваріумі? (Так).
Гра «Корисно – шкідливо».
Учні картками сигналізують: зелена – корисно, червона – шкідлива.
* Вітання під час зустрічі...
* Брати до рота та гризти всілякі предмети - ручки, олівці...
* Допомагати слабшим, маленьким, хворим...
* Виконувати ранкову гімнастику...
* Смоктати палець...
* Доглядати за власним одягом, взуттям...
* Дотримуватись режиму дня…
* Гризти нігті...
* Колупатись у носі...
* Говорити неправду...
* Довго засиджуватись біля телевізора...
* Курити, пити...

Учитель. Попри страшні наслідки, тютюн та алкоголь, на жаль, стають для багатьох людей, у тому числі і дітей, друзями.
«Коло думок». Висловіть припущення, за яких обставин діти починають палити або вживати алкогольні напої. (Можливі припущення: беруть приклад з батьків, заохочуються старшими, пристають на чиюсь  пропозицію тощо). 
       Чи просто, на вашу думку, сказати рішуче «ні», коли вам пропонують зробити «всього одну затяжку цигарки» або «випити ковточок пива»?
Практична робота. Моделювання ситуації відмови від небезпечної пропозиції.
Інтерактивна гра «Спробуй відмовитися»
Мета: показати дітям, як непросто від чогось відмовитися; переконати їх, що потрібно розвивати в собі вольові якості, які дозволять відмовитися від небезпечної пропозиції.
Хід гри. Діти стають у коло. Їм потрібно умовити свого однокласника, який стоїть  посередині кола, щоб той скуштував цукерку. Учень має відмовитися від цієї пропозиції.
Обговорення гри
1.     Чи важко було відмовитися від пропозиції з’їсти цукерку? Коли було найважче?
2.     Чому, на вашу думку, люди пропонують щось небезпечне іншим?
Розгляд та обговорення способів відмови від небезпечної пропозиції
1.     Скажіть рішуче: «Ні, дякую». Повторіть ще раз, але впевненіше: «Ні, дякую», «Я не хочу», «Я не буду». Повторіть ці фрази кілька разів.
2.     Якщо хтось примушує зробити щось проти вашого бажання, залиште цю людину або компанію. Скажіть, що вам потрібно йти. Знайдіть причину, привід або жартівливу відповідь.
3.     Зверніться за допомогою до друга. У цьому випадку ви матимете ситуацію  «двоє проти одного».

ІІІ. Підсумок
Творча робота в групах
Створення колективного колажу «Люби це, а не це!» (Обладнання:  ватман, поділений навпіл; малюнкові зображення різних предметів, ножиці, клей).
Завдання. Обєднайтеся у дві групи (за розрахунком «один – два»)
І група
Створити колаж «Люби це» (корисні звички)
ІІ група
Створити колаж «… а не це» (шкідливі звички)
       Життя дуже складне, на жаль, крім добрих порад, діти можуть одержати і шкідливі поради від злих людей. Послухайте що «рекомендує» вам Шапокляк і зробіть правильний висновок.
Шкідливі поради пані Шапокляк
Від світанку й до зорі
Радять дітям лікарі Алкоголю не вживати, Цигарок до рук не брати,
І не їсти блекоту,
Не курити наркоту.
Я ж вам пані Шапокляк, Раджу все робить не так! Дам поради залюбки –
Все робити навпаки.
Це ж і весело, й цікаво,
І для діток є забава.
Нащо вам здоровим бути?
Треба зразу все забути!
І поради лікарів,
Й застереження батьків.
Та й не тільки вчителі
Вчать дітей на цій Землі!
Я умію теж навчити!
Нащо вам здоровим жити?
Йдете в школу — закуріть
І диміть, диміть, диміть! Замість чаю пийте пиво
І хворійте всі щасливо!
Ви спитаєте у мене
Чи і я роблю так само?
Ні, звичайно не роблю!
Я себе завжди люблю! Знайте, пані Шапокляк Робить все завжди не так,
Як говорить вам робити,
Бо вона ще хоче жити!
Гарно жити й процвітати
Та міцне здоров’я мати!


А тепер давайте поаплодуємо один одному за гарну роботу на уроці-тренінгу!





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Легенди про рослини

Самоосвіта вчителя початкових класів Співак А.В.2016-2017 н.р.